دلایل به کار بردن افزودنی‌های بتن

در چند سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در صنعت ساخت‌وساز صورت گرفته است که این امر موجب استفاده از افزودنی‌ها به‌منظور تقویت و استحکام بتن شده است.  درواقع می‌توان بیان کرد که افزودنی‌های بتن انواع متنوعی دارند که به کار بردن آن به بتن موجب بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی بتن می‌شود. افزودنی‌های بتن نقش مؤثری در بالا بردن استحکام بتن دارند.

از طرفی افزودنی‌ها به مخلوط آب و سیمان اضافه می‌شوند تا طول عمر بتن را افزایش دهند،  علاوه بر این موجب سخت شدن و استحکام بتن می‌شوند و از این طریق رفتار عمومی بتن را کنترل و ثابت نگه می‌دارند. درواقع مواد افزودنی بتن بخش مهمی از فرآیند تولید بتن هستند. آن‌ها به بهبود کیفیت و دوام بتن کمک شایانی می‌کنند. البته  افزودنی‌های بتن  ممکن است پودر یا مواد افزودنی مایع باشند.

می‌توان بیان کرد که  مواد افزودنی به دلایل مختلفی به بتن اضافه می‌شوند. برخی از افزودنی‌ها خواص بتن تازه را برای کارایی بیشتر تنظیم می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر بتن سخت شده را برای بهبود دوام یا کنترل ترک‌خوردگی ناشی از انقباض اصلاح می‌کنند. همچنین می‌توان از مواد افزودنی برای تسریع یا تأخیر در زمان‌گیرش بتن و کاهش تقاضای آب، جمع شدگی  استفاده کرد. با این اوصاف افزودنی‌های بتن بخش اصلی فرآیند تولید بتن است که به کار بردن آن در پروژه‌های ساخت‌وساز بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

افزودنی های بتن

مزایای افزودنی‌های بتن

بتن، پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است که در پروژه‌های ساخت‌وساز به‌وفور مورداستفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه بتن دو برابر بیشتر از سایر مصالح ساختمانی در ساخت‌وساز استفاده می‌شود، تأکید بر کیفیت، عملکرد و پایداری آن در صنعت ساخت‌وساز بسیار مهم و  ضروری است.

افزودنی‌های بتن، مواد شیمیایی طبیعی یا ساخته‌شده یا سایر افزودنی‌هایی هستند که در طول اختلاط بتن برای افزایش مقاومت و ماندگاری بتن به آن اضافه می‌شوند. افزودنی‌های بتن به‌عنوان یک نیروی کمک‌کننده به بتن اضافه می‌شوند درواقع هر افزودنی به جزء سیمان ، آب و ماسه به‌عنوان افزودنی بتن محسوب می‌شود که با اضافه کردن آن به بتن خواص فیزیکی و شیمیایی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.  بااین‌حال می‌توان افزودنی‌های بتن را به‌عنوان یک ماده بسیار مهم و ضروری برای تقویت و استحکام بتن دانست.  به‌طور حتم با اضافه کردن مواد افزودنی بتن، بتن استحکام و مقاومت بهتری پیدا می‌کند و در طول زمان دچار ترک‌خوردگی نیز نمی‌شود. با توجه به کار آیی افزودنی‌های بتن می‌توان بیان کرد که استفاده از این محصول در حال افزایش است به این دلیل که افزودنی‌های بتن با مزیت‌های اقتصادی و فیزیکی زیادی همراه هستند. در ادامه برخی از مزیت‌های افزودنی‌های بتن را برای شما بیان می‌کنیم.

مزایای افزودنی‌های بتن عبارت‌اند از:

افزودنی‌های بتن به‌طور قابل‌توجهی  مقدار سیمان موردنیاز را کاهش داده و بتن را اقتصادی می‌کنند.

افزودنی‌های بتن کارایی بتن را به‌مراتب  افزایش می‌دهند.

مواد افزودنی بتن موجب استحکام اولیه در بتن می‌شوند.

افزودنی‌های بتن گرمای اولیه هیدراتاسیون را  در بتن کاهش می‌دهند و  مانع از ترک خوردگی در بتن می‌شوند.

افزودنی‌های بتن در برابر اثر یخ‌زدگی و ذوب، مقاومت  بتن را افزایش می‌دهند.

 درنتیجه با اضافه کردن مواد افزودنی به بتن ، مقاومت و استحکام بتن چندین برابر می‌شود و درنهایت کیفیت بتن نیز به‌مراتب افزایش می‌یابد.

افزودنی های بتن افراز بنا

انواع افزودنی‌های بتن

انواع متنوعی از افزودنی‌های بتن موجود است که استفاده از هرکدام در بتن موجب بهبود مقاومت و استحکام بتن در پروژه‌های ساخت‌وساز می‌شود. افزودنی‌های بتن به دودسته افزودنی‌های معدنی و افزودنی‌های شیمیایی تقسیم می‌شود. این افزودنی‌ها نیز مراتب هرکدام دارای انواع متنوعی از افزودنی‌های بتن هستند که در ادامه بیان خواهیم کرد.

انواع افزودنی‌های معدنی

خاکستر پوسته برنج

سرباره آهن

 دوده سیلیس

خاکستر بادی

انواع افزودنی‌های شیمیایی بتن

مواد افزودنی رنگ‌دانه بتنی

مواد افزودنی ضد قارچ

 ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده

 مواد افزودنی بازدارنده خوردگی

 مواد افزودنی چسباننده

 مواد افزودنی ملات

 مواد افزودنی ضد آب شستگی

 مواد افزودنی ضد انبساط سنگ‌دانه‌های قلیایی

 مواد افزودنی ضد حباب هوا

 مواد افزودنی گاز ساز

 مواد افزودنی آب‌بند

 مواد افزودنی پوزولانی

 مواد افزودنی حباب‌زا

مواد افزودنی تندگیر کننده

مواد افزودنی فوق روان کننده

 مواد افزودنی تندگیر کننده

 مواد افزودنی‌ کاهش‌دهنده آب

 افزودنی‌های بتن تنوع بالایی دارند و  به کار بردن هرکدام از آن‌ها نقش بسزایی در استحکام، مقاومت و کار آیی بتن دارند. یکی از نکات اصلی و مهم در نگهداری و انبار کردن افزودنی‌های بتن این است که طبق دستورالعمل‌های مربوط به هرکدام انبار و نگهداری شوند و اینکه نباید به‌صورت طولانی‌مدت  افزودنی‌های بتن را در انبار نگه داشت.

افزودنی بتن شیمی بتن افراز بنا

خرید افزودنی‌های بتن

با توجه به کار آیی افزودنی‌های بتن استفاده از این محصول در پروژه‌های ساخت‌وساز یک امر بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود. از دغدغه‌ها و گرفتاری‌های مربوط به خرید حضوری می‌توان به کم‌آوردن زمان و همچنین شلوغی‌ها و ترافیک‌های شهری اشاره کرد البته با خرید آنلاین به‌راحتی می‌توان از این موارد رهایی یافت. با خرید این محصول به‌صورت غیرحضوری می‌توان به مشاهده فهرست و مقایسه کردن قیمت‌ها، محصول موردنظر را سفارش و خریداری کرد. قیمت مناسب و کیفیت بالا از مزایای دیگر خرید این محصول است که شما می‌توانید با مراجعه به سایت فروش افزودنی‌های بتن با مشاهده قیمت‌ها، هرکدام از محصولات را که مایل بودید خریداری می‌کنید.

قیمت افزودنی‌های بتن

افزودنی‌ها برای بهبود کیفیت بتن، قابلیت کنترل، زمان‌های گیرش سریع‌تر یا کندتر و سایر خواص اصلاح‌شده برای دستیابی به نتایج خاص ساختمان بسیار ضروری هستند.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم افزودنی‌های بتن از تنوع بالایی برخوردار هستند که به کار بردن هرکدام موجب استحکام و مقاومت بتن می‌شود.  افزودنی‌های بتن انواع مختلفی دارند که با توجه به مایع  یا پودری بودن  در بازار باقیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند. البته با توجه به نوسانات اخیر در بازار نمی‌توان قیمت ثابتی برای افزودنی‌های بتن در نظر گرفت .

سخن پایانی

یکی از پرکاربردترین و درعین‌حال پرمصرف‌ترین مصالح که در ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرد بتن است. بنابراین تأکید بر کیفیت و پایداری آن در پروژه‌های ساخت بسیار مهم و ضروری است بنابراین در جهت افزایش بالا بردن استحکام و بالا بردن کیفیت بتن به آن افزودنی بتن اضافه می‌شود. افزودنی بتن به‌عنوان یک ماده اصلی موجب بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی در بتن می‌شود و از ترک‌خوردگی بتن در ساخت‌وساز جلوگیری می‌کند. برای پروژه‌های بزرگ ساختمانی بتن، مقدار افزودنی مورداستفاده در بتن حاوی نسبت‌های مختلف افزودنی است. این مخلوط‌ها باید پس از برآورد کیفیت و استحکام موردنیاز  آماده شوند. به‌این‌ترتیب می‌توان مقدار بهینه افزودنی‌ها را برای یک کاربرد خاص تعیین کرد. افزودنی‌های بتن باید با توجه به مشخصات و روش‌های کاربرد باید بااحتیاط استفاده شوند تا در بتن عملکرد مطلوبی داشته باشند و موجب بالا رفتن مقاومت و استحکام بتن شوند.